Utformningen av ett blogginlägg

20 februari 2020
william eriksson
Utformningen av ett blogginlägg

Vilken typ av blogg du har säger mycket om dig som person. Har du en blogg där det skrivs inlägg om din vardag med familj och barn, eller tar din blogg upp ämnen i dina inlägg som berör stora frågor, som klimatet?

Hur ett inlägg på en blogg brukar utformas är viktigt för hur stor spridningen av dess innehåll blir. Sprider dina inlägg sig långväga med stor kraft kommer även din blogg att bli stor genom den ökade mängden läsare som tillkommer. Bara ett litet inlägg kan göra så att trafiken till bloggen blir större och större. 

 

Sprid ordet vidare

Hos webmar.se till exempel finns det blogginlägg att läsa om både det ena och det andra. Alla bloggar har inte en särskild nisch så att säga, utan det finns inlägg på bloggen om lite allt möjligt. En person som snubblar in på sidan genom att ha sett inlägget länkat någon annanstans får helt plötsligt se en annan typ av inlägg om någonting helt annat och sedan länkar den personen vidare just det inlägget via sina egna kanaler. Det är på så vis det sprids, genom att folk läser och delar vidare sådant som de själva finner det intressant att läsa om. 

 

 

Sponsrade blogginlägg

Många av de större bloggarna kör ofta sådana här sponsrade inlägg. Det betyder att personen bakom bloggen får betalt för att göra reklam genom bilder eller text för ett företag. Ofta får de både betalt och gratisprodukter utskickade till sig, men det tillhör nog endast de lite större bloggarna som har inlägg som sitt yrke. Idag finns det faktiskt ett sådant typ av yrke, bloggare. Det är många som försöker slå sig in i den världen, men det är inte lätt, det är väldigt stor konkurrens inom det området, och man behöver jobba hårt för att slå igenom som bloggare.

Fler nyheter